24 Mart 2010 Çarşamba

GÖRSEL TASARIM, UZAKTAN EĞİTİM VE DERS ANLATIM YÖNTEMLERİ VE MATERYALLERİ

UZAKTAN EĞİTİM

Uzaktan Eğitim; öğretmen ve öğrencinin farklı zaman ve ayrı mekanlarda olduğu çoklu ortam desteği ile gerçekleştirilen eğitim uygulamaları olarak tanımlanabilir. Uzaktan Eğitim; 1920’li yıllarda teknolojik gelişmelerle paralellik göstererek ortaya çıkmış, eğitim alanında devrim sayılabilecek ve adeta eğitimde çığır açan çağdaş bir eğitim modelidir.
Gelişmiş ülkelerin birçoğunda farklı uzaktan eğitim modelleri üzerinde çalışmalar sürdürülmektedir. Uzaktan eğitim sistemleri içerisinde web tabanlı ve uydu ile eğitim gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır.
1955 yıllarından sonra iletişim teknolojisindeki gelişmelerin eğitime yansıması sonucu uzaktan eğitim kavramı gelişmeye başladı. Radyo, televizyon gibi bu amaçla kullanılan araçlar geliştirilmiş ve uydu teknolojisiyle bağlantısı kurularak çok geniş ülkeler arası kullanılan eğitim aracı haline dönüşmüştür.
1968 yılında İngiltere de kurulan "Open University"; günümüzde Hollanda, Belçika, Lüksenburg, Almanya ve diğer Avrupa Topluluğu ülkelerine de hizmet vermektedir. Video vb. araçlar da görsel eğitim amaçlı kullanılmaktadır.

Ülkemizde de Anadolu Üniversitesi başta olmak üzere birçok kurum (özelliklede özel kurumlar)uzaktan eğitim vermektedir.Örnek olarak e-sertifika programları gibi .Ayrıca Anadolu Üniversitesi e-Sertifika Programları Açıköğretim sistemindeki derslerden yararlanmak isteyen fakat üniversite sınavını kazanamayanlar için iş kurma ve yönetme konularında eğitim görme fırsatı sunmaktadır.

Uzaktan Eğitim sisteminin Özellikleri:
 Uzaktan eğitim etkinlikleri için yer ve zaman kısıtlaması yoktur.
 Kişiye göre değişken ders süreleri söz konusudur.
 Bireyler eğitim eş zamanlı ya da eş zamanlı olmayan şekillerde alabilirler.
 Uzaktan eğitim sürekli eğitim sağlamada etkili bir araçtır.
 Örgün eğitime göre daha düşük maliyetlidir.
 Geniş kitlelere kısa sürede ulaşmak olanaklıdır.
 Uzaktan eğitimle iş gücünün daha verimli kullanılabildiği söylenebilir.

Uzaktan Eğitimin Yararları:
 İnsanlara değişik eğitim seçenekleri sunma
 Fırsat eşitsizliğini en aza indirme.
 Eğitim programlarına standart sağlama.
 Eğitimde maliyeti düşürme.
 Öğrenciye zengin bir ortam sunma.
 Bağımsız öğrenmeyi sağlama.
 Bireye öğrenme sorumluluğu kazandırma.
 İlk kaynaktan bilgi sağlama.
 Eğitimi bir taraftan kitleselleştirirken diğer taraftan bireyselleştirme.
Uzaktan Eğitimin Sınırlılıkları:
 Öğrenenlerin yüz yüze eğitim ilişkilerindeki avantajlardan mahrum kalması.
 Öğrencilerin sosyalleşmesini engellemesi
 Uygulamaya dönük derslerde etkili olunamaması
 Ulaşım olanaklarına ve iletişim teknolojilerine bağımlı kalınması

Gelecekte Uzaktan Eğitim özellikle yükseköğretim kurumları tarafından daha yaygın kullanılacaktır. Bu sistem, öğretim elemanları ve öğrenciler açısından büyük yararlar sağlayacaktır. Ancak uygulamaya geçilmek üzere atılan somut adımların desteklenmesi ve gelişip yaygınlaşması sağlanmalıdır. Öğretim elemanlarının birbirleriye koordineli çalışmaları gerekmektedir. En önemlisi eğitim alanında geniş bir yelpaze sunan uzaktan eğitim yönünde atılacak adımlara hız kazandırmak üzere araştırmalar yapılması ve destekleyici programların bir an önce uygulamaya konması gerekmektedir.

Görsel Tasarımın Öğrenime Etkileri

Eğitimde görsellik öğrenmenin kalıcılığı için önemlidir. Anlatılan konunun zihinde şekillenmesi, konuyla ilgili hayal kurdurabilmek önemlidir. Eğer öğrenci konu ile ilgili hayal kurabiliyorsa, yani öğrendiğini somut hale getirebiliyorsa bellekte kodlanması kolay hale gelir.Belleğe iyi kodlanmış bir bilgi ise kalıcıdır, kolay kolay unutulmaz. Bu nedenle derslerde deney yapılması kalıcılığı arttırmakla kalmaz, konuyla ilgili yorumlama yeteneğini de geliştirir. Görsellik öğrenciye hayal kurdurması açısından önemlidir.

Görsellik ancak gösteri yöntemi ile gerçekleşir.Gösteri yöntemi herhangi bir konun araç ve gereç yardımıyla öğretilmesidir.Bu araç ve gereçler; görsel, işitsel ve hem de görsel-işitsel’dir.Bu yöntem daha çok duyu organını uyardığı, öğrencinin ilgi ve dikkatini çektiği için öğrenmeyi kolaylaştırır.Ünlü bir Çin atasözünün“işitirim ve unuturum, görürüm ve hatırlarım, yaparım ve anlarım” ne kadar anlamlı olduğunu görürüz.Zaman sabit tutulmak üzere insanlar okuduklarının% 10’unu, işittiklerinin % 20’sini, hem görüp hem de işittiklerinin% 50’sini, söylediklerinin % 70’ini ve yapıp söyledikleri bir şeyin ise % 90’ını hatırlar. Öğretimde görsel ve işitsel araçlar kullanıldığında öğrenme hem daha çabuk ve hem de daha kalıcı olur. Yukarıdaki açıklamalardan anlaşıldığı gibi bir öğretim etkinliği ne kadar çok duyu organına hitap ederse öğrenme o kadar iyi gerçekleşir.



Günümüzde bilgisayar kullanımı artık çok yaygın hale gelmiştir.Bundan dolayı bilgisayarlardan yararlanarak artık bir çok görsel öğeyi öğretime katmak çok kolaydır.Örnek olarak powerpoint uygulamaları eğitimde bilgisayarlardan yararlanmanın bir başka boyutu olarak son yıllarda sıkça karşımıza çıkmaya başlamıştır. Powerpoint uygulamaları ile
görsel ve işitsel hareketli ve sesli sunular hazırlamak ve sunmak olanaklıdır.Bu sayede çok daha kalıcı bir öğretim gerçekleşmektedir.


MATEMATİK ÖĞRETMENİ OLARAK MATEMATİK EĞİTİMİ, MATERYAL SEÇİMİ VE DERS ANLATIMI

Matematik dersinin pek çok öğrencinin korkulu rüyası haline gelmesinde öğretmenin matematik öğretiminde başvurduğu yöntemlerin ve öğretmenler davranışlarının önemli rolü olduğunu dikkate alarak bir bir matematik öğretmeni olarak:
Ders notu hazırlarken:
• Hazırladığım ders notunun konuyu en şekilde kapsamasına dikkat ederim
• Konunun amaçlarından öğrenciyi haberdar etmesini sağlarım
• Hazırladığım ders notlarında bol ve çeşitli örneklere yer veririm
• Türkçeyi düzgün kullanmaya önem veririm
• Kapsam geçerliliğinin yüksek olmasına dikkat edeceğim gibi konuyu en sade ve yalın anlatmasına da özen gösteririm

Dersi anlatırken :
• Düzgün ve öğrencilerin anlayabileceği bir dille dersi anlatırım
• Çeşitli ve bol örneklerle dersi anlatırım
• Verdiğim örnekler öğrencilerin ilgilerine hitap etmesine dikkat ederim
• Her öğrencinin sorununu dinlemeye ve bu bunlara tatmin edici cevaplar vermeye çalışırım
• Ders için gerekli araç ve gereçleri kullanırım


Materyal kullanırken:
• Materyalin seçerken olabildiğince anlatacağım konuyu somutlaştıran bir materyal olmasına dikkat ederim
• Bilgisayardan yararlanarak Powerpoint gibi sunum programları ile dersimi görsellerle zenginleştirip öğrenciyi güdülemeye ve derse aktif bir şekilde katılmasını sağlarım.

hazırlayan
dpü 2010 Uğur özdemir eğitim fakültesi matematik öğretmenliği tezsiz yüksek lisans

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder